نحوه شارژ باتری موتور سیکلت
هر صاحب وسیله نقلیه موتوری در یک نقطه یا نقطه دیگر با مشکل داشتن باتری خالی مواجه خواهد شد. این می تواند برای موتورسواران نیز دردسر بزرگی باشد، زیرا راه اندازی موتورسیکلت با باتری مرده سخت تر از استارت زدن ماشین با یک باتری است. خوشبختانه، چند راه مختلف وجود دارد که می توانید موتور سیکلت خود را به طور موقت به جاده بازگردانید، که به شما زمان کافی برای تعویض باتری می دهد.
روش 1
روش 1 از 3:
با استفاده از شارژر باتری
1
نوع باتری خود را پیدا کنید باتری های موتور سیکلت در اشکال و اندازه های مختلف هستند. اگر مطمئن نیستید موتور سیکلت شما چه نوع باتری دارد، این اطلاعات را در دفترچه راهنما جستجو کنید. متناوبا، این اطلاعات را که در کنار باتری خود چاپ شده است، پیدا کنید.[1]
2
برای اکثر انواع باتری از شارژرهای چکشی، شناور یا هوشمند استفاده کنید. این شارژرها روی باتری های اسید سرب، ژل یا شیشه ای جذب شده بهترین عملکرد را دارند. از این شارژرها با باتری های لیتیومی استفاده نکنید.[2]
شارژرهای قطره ای یا کاملا دستی ساده ترین نوع برای استفاده هستند. این شارژرها برق ac را می گیرند و آن را به dc تبدیل می کنند. با این حال، شما باید این شارژر را خاموش کنید وگرنه آنها به پمپاژ انرژی به شارژر ادامه می دهند.
شارژرهای شناور یکی دیگر از انواع رایج شارژرها هستند. آنها جریان ثابت و ملایمی را به باتری می دهند.
شارژرهای هوشمند پیشرفت شارژ باتری را کنترل می کنند. این نوع شارژر همچنین آسیب به باتری را به حداقل میرساند زیرا وقتی باتری پر است، شارژ را متوقف میکند. متأسفانه شارژرهای هوشمند معمولاً با باتری های لیتیومی خوب کار نمی کنند.
3
خرید شارژر تخصصی برای باتری های لیتیومی. باتریهای لیتیومی، از جمله لیتیون، لیتآهن و لیتیوم فسفات، بسته به سازندهای که آنها را ساخته، به شارژرهای خاصی نیاز دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شارژر مورد نیاز اگر باتری لیتیومی دارید، دفترچه راهنما را بررسی کنید.
4
باتری را از موتور سیکلت خارج کنید. از گذاشتن باتری در داخل موتور سیکلت در هنگام شارژ خودداری کنید، زیرا ممکن است به سایر قطعات آسیب برساند. به طور کلی، برای جدا کردن باتری، ابتدا باید کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید. سپس، باتری را از هر چیزی که آن را به بدنه موتورسیکلت متصل می کند رها کرده و آن را از موتور سیکلت بیرون بیاورید.[3]
برداشتن باتری یک عملیات دشوار است. قبل از انجام هر کار دیگری دفترچه راهنما را بخوانید. دفترچه راهنما به شما می گوید که باتری کجاست، چگونه به آن دسترسی داشته باشید و چگونه آن را جدا کنید. هر موتورسیکلت متفاوت است، بنابراین خواندن دفترچه راهنما ضروری است.
5
شارژر باتری را وصل کنید شارژر را به هر ترتیبی به پایانه های باتری وصل کنید. مطمئن شوید که پایانه های باتری به درستی به شارژر متصل شده اند. در صورت اتصال صحیح، شارژر را وصل کنید. بهترین و ایمن ترین مکان برای شارژ باتری بیرون یا در یک منطقه با تهویه مناسب است.
فرآیند شارژ باتری باعث ایجاد گاز هیدروژن می شود که یک ماده بسیار قابل اشتعال است. شارژ بیش از حد نیز سولفید هیدروژن تولید می کند که برای شما بسیار بد است.
شارژرهای غیرهوشمند باید دائماً نظارت شوند تا بتوانید مطمئن شوید که باتری را بیش از حد شارژ نمی کنند.
6
بررسی کنید که آیا باتری شارژ شده است یا خیر. یک شارژر هوشمند به شما می گوید چه زمانی باتری کاملا شارژ شده است. برای باتری های دیگر، آزمایش ولتاژ را انجام دهید. پایانه های باتری را از شارژر جدا کنید. سپس سیم باتری را به یک dvom که به عنوان مولتی متر نیز شناخته می شود وصل کنید. سرب سیاه را در شکاف com و سرب قرمز را در شکاف v قرار دهید.
مولتی متر را روی بخش 20 ولت dc ترازو بچرخانید. در حالی که موتور سیکلت کاملا خاموش است، سرب مشکی را به پست منفی باتری و سرب قرمز را به پست مثبت لمس کنید. سپس ولتاژ را ثبت کنید.[4]
اگر ولتاژ 12.73 ولت یا بهتر باشد، باتری شما شارژ شده و آماده کار است. هر چیزی بین 12.06 ولت و 12.62 ولت به این معنی است که باتری شما باید برای مدت بیشتری شارژ شود. هر چیزی کمتر از 12.06 ولت باشد و ممکن است باتری شما خراب شود، اما می توانید آن را بیشتر شارژ کنید.
7
باتری را نصب کنید پس از اتمام شارژ، شارژر را از باتری جدا کنید. دوباره دفترچه راهنما را بخوانید تا دریابید که چگونه باتری را به روش صحیح برگردانید. ابتدا کابل مثبت و سپس منفی را وصل کنید.[5]
باتری اکنون باید دوباره به درستی کار کند.
روش 2
روش 2 از 3:
راه اندازی پرش باتری
1
کابل های جامپر را دریافت کنید اکثر رانندگان خودرو تمایل دارند همیشه یک جفت کابل جامپر را با خود در صندوق عقب خودرو حمل کنند. اگر نمی توانید شخصی را با کابل های جامپر پیدا کنید، می توانید یک جفت کابل را در فروشگاه سخت افزار محلی خود خریداری کنید.
2
در صورت استارت زدن با ماشین، ماشین را خاموش کنید. باتری های ماشین ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به باتری های موتور سیکلت دارند. در حالی که هنگام تلاش برای راهاندازی خودروی دیگر، لازم است یک ماشین روشن باشد، باتریهای موتورسیکلت به انرژی یکسانی نیاز ندارند، بنابراین ماشین باید در طول این فرآیند متوقف شود.[6]
باتری ماشین باتری موتور سیکلت شما را سرخ نمی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید سیمها وصل شوند و موتورسیکلت باید برای مدت طولانی کار کند.
3
در صورت استارت زدن با موتورسیکلت دیگری، موتور سیکلت کار را روشن کنید. راهاندازی پرش موتور با موتورسیکلت دیگر مانند راهاندازی پرش با استفاده از ماشین عمل میکند، مگر اینکه قبل از شروع موتور سیکلت مرده، موتور سیکلت دیگر را روشن کنید.[7]
4
گیره قرمز را به ترمینال مثبت باتری موتور سیکلت مرده وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که گیره به هیچ فلزی برخورد نمی کند. پایانه مثبت با علامت + مشخص می شود و ممکن است قرمز باشد. گیره های متصل به قطعات فلزی می توانند باعث ایجاد جرقه و انفجار باتری شوند.
فلز فقط به معنای قطعات هر یک از خودروها نیست. یعنی تمام فلز حلقه، گردنبند، ابزار دستی و هر چیز فلزی.
5
گیره مشکی را به قاب موتور مرده وصل کنید. اگر نمی خواهید در قسمت بیرونی موتور سیکلت خود ساییدگی یا خراش ایجاد کنید، گیره را بدون رنگ یا کروم به قسمتی از قاب وصل کنید.
دلیل اینکه گیره مشکی به قاب وصل می شود و نه باتری این است که اتصال آن به باتری می تواند باتری را از بین ببرد.